zondag 22 november 2015

Tutorial PanPastelkaart

Vrijdag 13 november, was er bij Noor & Zo, de grote PanPasteldag en wat was het weer gezellig! De mensen konden bij mij aan de tafel dit kaartje maken. Dit kaartje is met de metallic serie van PanPastel gemaakt, in de tutorial hieronder gebruik ik twee kleuren uit de pearlescent serie.


Dit is de stempel waarmee we gaan werken. Zoals je ziet meet ik eerst de stempel op, deze is 8cm hoog.


Daarna ga je je papier op maat maken. Let er op dat de hoogte van de kaart, net iets kleiner is dan de hoogte van de stempel. Dit zorgt ervoor dat niet boven en onder de stempel een recht stuk krijgen. Later zul je zien wat ik bedoel. Het papier maak ik dus in dit geval 4mm kleiner 7,6cm hoog.


De lengte van het papier is 24cm. Ril op 12cm.



Vouw de kaart dubbel. Als het goed is gegaan is je kaart nu 12cm breed en 7,6cm hoog.







We leggen het kaartje even aan de kant en gaan dan de stempel met zwarte inkt afdrukken op een papiertje. Ik heb hier kopieerpapier gebruikt. Het is niet erg als het afdrukje niet helemaal perfect is, we gaan dit afdrukje gebruiken om te masken.


we gaan nu de linkerkant van de stempel uitknippen. Voor dit kaartje hoeft dat niet heel nauwkeurig, zoals je ziet heb ik niet in details geknipt. Als je klaar bent, leg je het afdrukje aan de kant en pak je het kaartje weer.


We gaan nu met Versamark een afdruk maken, in ongeveer het midden van het kaartje.


Daarna pak je een kleur van je PanPastel. Ik heb voor de bloem, PanPastel Pearl Violet gebruikt.

http://www.noorenzo.com/a-41429839/panpastel-pearlescents/cf-pp29545-panpastel-pearl-violet/

Je dept je spons in de PanPastel. Let op niet vegen door je PanPastel anders krijg je teveel op je spons. Daarna dep je het op je afdruk van Versamark. Het komt er dan uit te zien als hieronder.


Als je stempel mooi in de PanPastel zit, pak je een papierendoekje. Ik heb gewoon keukenpapier gebruikt. Je gaat met dit doekje er vluchtig overheen. Niet hard drukken en rondjes draaien! De kans bestaat dat je dan de stempel uitwrijft en dus vlekken krijgt.


Als het goed gegaan is, ziet het eruit zoals hieronder.


Nu is het belangrijk dat we gaan fixeren. Dit heb ik met speciale fixeerspray gedaan. 


Nu pakken we het stempelafdrukje, dat we hebben uitgeknipt, erbij. We leggen het over de Panpastel heen, zorg ervoor dat hij er netjes op ligt.


Als achtergrond stempel gebruik ik hier de achtergrond stempel van Noor! design, old letter.

6410/0024 Sending Messages Old Letter

Deze stempelen met Versamark over het afdrukje en links ervan. Als dit is gedaan verwijder je het afdrukje. Wat je nu net gedaan hebt heet "masken". Eigenlijk bescherm je dus het eerste afdrukje, die met de PanPastel.


Nu kies je weer een kleur, dit mag dezelfde kleur zijn. Ik heb hier gekozen voor PanPastel Pearl Red.

CF-PP29535 PanPastel Pearl Red

Deze dep je wederom met je spons op de Versamark, vergeet niet de stukjes tussen de bloem ook te doen. Je mag gerust over je bloem heen gaan, deze is namelijk gefixeerd en zal niet of nauwelijks de nieuwe kleur opnemen.


Daarna ga je weer vluchtig met je papieren doekje eroverheen om het overtollige PanPastel weg te halen.


Daarna heb ik het weer gefixeerd.


We gaan nu het zwarte papier aan de rechterkant van de bloem wegknippen. Hier laat ik wederom een klein randje om de stempel, hierdoor komt je stempel straks beter uit. Of dit op wit papier mooier is, weet ik niet. Dit heb ik nog niet geprobeerd.


Na het weg knippen, gaan we naar de binnenkant van de kaart. We gaan ook daar de mooie achtergrond stempel gebruiken. We zetten hem helemaal in met Versamark. Als dit is gedaan pak ik een babydoekje (vochtig) en ga over de ingezette stempel langs de rand. Eigenlijk veeg je de Versamark er weer een beetje af. Niet te hard boenen, er moet nog wel een beetje op blijven zitten. Misschien is het handig om dit even een keer te oefenen.


Als je de afdruk hebt gemaakt, ga je weer met de spons deppen en daarna veeg je het weer vluchtig weg, met een papieren doekje.


Zoals je hieronder ziet, zie je dat de stempel een beetje naar links wegvaagd. Dit komt dus doordat je met je babydoekje de Versamark iets hebt weggeveegd.


Vergeet niet om weer te fixeren.


Hieronder zie het eindresultaat in daglicht en komt de kleur mooi uit!


Je kan het kaartje daarna nog opleuken met een hanger met een tekst erin, zoals op de aller eerst afbeelding helemaal bovenaan.


Hopelijk hebben jullie weer wat geleerd! En ik zou het leuk vinden, dat als jullie het kaartje maken, dat jullie hem dan bij Noor & Zo posten, zodat ik hem dan ook kan bewonderen

Liefs,




De gebruikte materialen zijn direct te bestellen in de Noor! & Zo webshop: (Door op onderstaande productfoto's te klikken word je direct door gelinkt naar het desbetreffende product in de webshop)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten